måndag 1 mars 2010

tacksamhet -städa,städa varje fredag-

Jag är glad att jag har en superstökig lägenhet som måste städas, ett berg av tallrikar som måste diskas och en hög av kläder som måste tvättas. Jag är glad att jag är trött efter jobbet.
Jag är tacksam att jag inte är hemlös, att jag har en trygg och varm plats att bo på, att jag aldrig behöver gå hungrig och att jag tom har lite snygga kläder (och skor såklart). Jag är tacksam att jag har ett arbete, så jag kan försörja mej.
Jag har mer än jag behöver.

Det finns kraft i den positiva bekännelsen, i tacksamheten. Ibland när jag för en sekund känner att jag saknar något tvingar jag mej själv att lista allt jag är tacksam för... Listan är nästan oändlig. Att låta sej själv tänka att man har brist på prylar leder alltid till ett osunt habegär... som aldrig kan mättas. Att låta sej själv tänka att man har brist på bekräftelse, uppskattning osv leder alltid till att man blir bitter och inåtvänd... och stänger sitt liv för allt andra människor kan ge en. Bättre att leva för andra.

JAG ÄR TACKSAM

för att Gud hittade mej, förlät mej, ledde mej hem, upprättade mej, gav mej ett nytt spännande liv, en framtid och ett hopp om en evighet.
för att jag får ha min identitet i Jesus
för mina fantastiska föräldrar som ställer upp villkorslöst
för min knäppa bror och hans fina fru som bor i samma hus
för min söta syster, våran vänskap och hennes humor
för SOS Church, och det Gud gör där
för att min mamma älskar mej
för att min pappa tror på mej
för mitt 1a handskontrakt
för mina möbler som jag fått
för alla fina prylar jag skrapat ihop från alla världens hörn
för min SOSfamilj, för stark gemenskap
för alla mirakler jag får se
för mina ledare som går före
för allt jag lärt mej i livet
för mitt kylskåp fyllt med mat
för alla uppenbarelser jag kan bygga mitt liv på
för mina hundra garderober som flödar över
för att jag är frisk
för att mitt badrum flödar över av tjejprylar jag gillar
för alla äventyr jag varit med om
för att jag kan göra det jag drömmer om
för att jag kan leva för andra
för lådan med smycken från Thailand, Etiopien och H&M :)
för min uppväxt i förortskulturen
för vänner jag kan dela allt med
för att jag kan leda människor till Jesus
för rötter och släktingar i Sverige och USA
för sund predikan och undervisning
för övervinnarmentalitet
för att jag kan ge vidare det jag får
för uppskattning och kärlek jag får från mina vänner
för att jag kan leva med mening
för att jag får göra en positiv skillnad
för alla resor jag gjort, alla platser jag sett
för min dator
för att jag bor i Sverige, ett fantastiskt land
för att jag kan ge upp alla prylar och ändå vara världens lyckligaste

1 kommentar:

Elvira sa...

Lovely!! :D Jag vill också göra ett sånt.