lördag 13 december 2008

minns...



Det är så fruktansvärt varmt. Jag försöker fläkta mitt ansikte med ett rosa parfymdoftande reklamblad någon stuckit i handen på mej, något manikyrerbjudande säkert, jag bara läsa några bokstäver än.
Jag tränger mej fram på marknadens smala o dammiga bakgata som osar av grillat kött, färska kryddor, rå fisk, sopor och avgaser från myller av mopeder. Stanken är nästan outhärdlig men jag är helt hänförd av alla färger och virrvarret av liv. Där sitter en kvinna med en flätad hatt bakom en staplad jättehög av ananas och vattenmelon. Hon firar av ett brett leende mot mej och hälsar på mej högt och glatt med gäll och nasal stämma. Några kvinnor som står där räknar upp några mynt i handen, plötsligt har jag visst allas uppmärksamhet. Jag som tyckte jag smälte så bra in med långt mörkt hår och vit kjol och hela grejen. Alla skrattar hjärtligt när jag ger mej på en hälsningsfras på den lokala dialekten. Bredvid frukthandlerskan sitter en liten tunn kvinna som ser ut vara minst hundra. Hennes ansikte är solbränt och rynkigt tänderna illröda av tuggtobaken som hon spottar i en stråle ner i en porslinskopp då och då. Hon har redan vunnit mitt hjärta. Mittemot på andra sidan den smala gatan sitter en stor man och dricker coca cola med sugrör ur en plastpåse. Han säljer grodor, ålar och små svarta fiskar ur blåa plastbaljor. Under ett myggnät vid foten av hans pall ligger en liten pojke i gul sparkdräkt och sover. Jag fortsätter genom marknaden som inte verkar sakna något, frukt, husgeråd, soppkök, grillar, levande höns, smycken, kärror med iskaffe, underkläder, slaktade grisar, leksaker, mobiltelefoner, spannmål… allt finns här. Jag beställer en nudelsoppa vid ett av matställena och slår mej ner på en liten stenbänk bredvid några fnittriga uniformsprydda skolflickor. Testar om dom kan engelska, det kan dom inte, men vi har en extremt kreativ och komisk konversation en stund. Alla skrattar. Soppan kommer i en turkos plastskål och isvattnet i en matchande rosa mugg. Maten är chilihet och limesur och det flyter fiskbollar i den. Jag sörplar och njuter.
Jag är verkligen som i en dröm. Jag låter hela marknaden och alla människor sakta sjunka in, jag vill ta in varenda doft, varenda ansikte, vartenda ljud. Det enda jag kan känna är att jag älskar det här stället, jag är fullständigt överväldigad och väldigt lycklig.

Inga kommentarer: